Safari - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van jet en willem - WaarBenJij.nu Safari - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van jet en willem - WaarBenJij.nu

Safari

Door: jetenwillem

Blijf op de hoogte en volg jet en willem

29 December 2010 | Kenia, Eldoret

Met 3 uur vertraging is Jet gelukkig aangekomen vanuit het koude besneeuwde Nederland in Nairobi(Kenya),waar Willem al stond te wachten in de vroege morgen. Een heerlijk weerzien.
Jungle Junction is een heerlijke plek om even niks te doen, maar we waren het er al snel over eens, dat we de volgende morgen zouden vertrekken richting "Lake Nakuru". Aclimatiseren kan Jet ook onderweg. Het is tijd om mooie dingen te zien en te genieten en Willem heeft genoeg na een week Nairobi.
Die nacht hebben we op een camping gestaan buiten het park, waar ook wat Kenyanen hun kerstvakantie vieren (tenminste degenen die geld hebben, en dat zijn er steeds meer, Kenia kent een grote middle class.)
We hadden net een soepje klaar , wat John ons heeft meegegeven voor de kerst of de hemel barst open. Regen! en Hoe. In de auto hebben we even gezeten tot het minder werd en daarna maar naar bed gegaan. Het was even spannend,of onze tent droog zou blijven, want we hebben nog steeds niet zo'n regebui op onze tent gehad. Ook deze test doorstaat de tent. super dus en heerlijk geslapen.
Lake nakuru is erg mooi. Het is een reservaat, waar je met eigen auto in kan en bijna alle dieren kan bekijken. Het is toch wel erg bijzonder om met eigen auto in een wildpark rond te rijden en alles op je eigen tempo te doen, zonder afhankelijk te zijn van een gids. Erg veel flamingo's en pelikanen, neushoorns, zebras's, buffels en nog veel meer.
En dan rijden we heerlijk tussen de dieren door en in eens horen we een vreemde kloink aan het rechter achter wiel. We stappen uit maar kunnen niks vinden. We rijden verder maar het geluid blijft. Dit keer besluiten we te gaan zoeken tot we weten waar het vandaan komt en wat blijkt.. De wieldoppen zijn niet goed vast gedraaid van het rechter achterwiel en zijn los gerammeld. Willem heeft de auto een week geleden een grote beurt laten geven en ze hebben daar de boel niet goed aangedraaid. dus voortaan altijd alles zelf controleren!!!! Wat en geluk dat het wiel er niet afgerold is. Dus alles weer stevig vast gedraaid en het geluid is weg en we kunnen weer vrolijk verder.
Tweede kerstdag is wel wat apart gepland voor een bezoek aan het park, rond de middag barst het van de Kenianen in hun corola's en andere 2WD. Gelukkig zijn er ook nog wat off-road tracks in het park waar de meesten niet kunnen komen.
We lezen dat volgend jaar alweer de prijzen omhoog gaan, vorige jaar al van 50 naar 60 dollar per persoon per dag, volgend jaar naar 75. Gelukkig is entree met de auto erg goedkoop. We hebben al gehoord dat het spotten van gorilla's in Uganda minimaal 500 euro per persoon gaat kosten. Een 'once in a lifetime expierience' volgens sommigen, anderen, waaronder waarschijnlijk wij hebben het er niet voor over om te zien hoe een gorrila "scratches his ass", zoqals een andere overlander het uitdrukte :-)
Dezelfde dag besluiten we door te reizen naar "Lake Baringo". Deze tip hebben we van andere overlanders gehad. Er schijnt een erg mooie camping aan het meer te zijn, waar nijlpaarden zouden zitten. En ook belangrijk, dit meer is niet tot reservaat benoemd in tegenstelling tot veel andere meren.Na een lange dag in de auto komen we aan in "Roberts Camp".
Het is een eg mooie camping aan het water. We moeten en verklaring ondertekenen dat we, als we gewond of gedood worden door een nijplaard of krokodil, we de beheerder niet aansprakelijk zullen stellen. We moeten er om lachen. Het zal toch niet dat we de hippos echt gaan zien????!!!
Dan als het donker is en we gezellig een wijntje met onze zwitserse achterburen zitten te drinken horen we een enorme Brul. De hippos proberen uit het water te komen, maar een bewaker schijnt met zijn zaklampje en probeert ze terug te sturen. Of dat helpt... Willem pakt zijn enorme schijnwerper en we zien wel 4 hippos het water uit komen. Gaaf, maar ook een beetje eng, want het zijn 1 van de meest gevaarlijke dieren in Afrika. Even later besluiten we toch maar in onze daktent te gaan liggen. Het is toch al laat ,dus ook tijd om te gaan slapen.
snachts worden we wakker, van het geritsel en gekouw van de hippo's op het gras rond onze auto. We kijken door ons raampje heen en zien er 2 op 2 meter afstand van onze auto.. brrr. maar goed dat we lekker hoog slapen op het dak. dat is zeker veilig. Willem piest noodgedwongen direct uit de daktent naar beneden, Jet kan het nog uitstellen tot de hippo's in de vroege morgen verdwenen zijn.
In de ochtend lijkt de plek aan het meer een grote volliaire, de meeste vreemde vogels vliegen hier rond.Een plek waar een ornithologist zijn duimen bij zou aflikken.
O ja en de krokodillen zien we hier vorbij zwemmen dus dichter dan 2 meter moet je maar liever niet bij het water komen. Genoeg wildlife dus. heel gaaf
Morgen gaan we naar Eldoret (beetje aparte naam), daar schijnt een formidabele kampeerplek te zijn.
Inmiddels zijn we aangekomen na een off road tocht (die zelfs de "garmin" niet meer kon vinden en maar bleef roepen:"herberekenen") op een hele mooie plek in Eldoret. Een eigen plek om een vuurtje te stoken en te koken,een kroeg gebouwd in een grot. Het ligt op 2500 meter hoogte dus de temeperatuur is er heerlijk. Helaas geen internet hier.. dus dit verhaal moet nog even wachten, maar we schrijven vrolijk verder tot we alles op de site kunnen zetten.
zoals jullie zien, is het veel afzien hier haha..... not dus.Erg mooie en bijzondere plekken, aardige mensen en zelfs nu een zwembad.. wat wil je nog meer.. o ja en koud bier is hier natuurlijk ook.

en we hebben ook nog apen geobsreveerd hoe ze elkaar vlooien.. heel bijzonder. zie de foto's hier onder

• 29 December 2010 - 19:12

Patricia:

Leuk om allemaal te lezen. Goed idee geweest; die daktent. En Mariet: alle moeite om hem waterdicht te krijgen is niet voor niks geweest! Zag uitgebreide site van prachtige Robert's camp met grazende hippo's en al.
    Die baboon is prachtig; daar kan geen gorilla tegenop.
    Liefs.

• 30 December 2010 - 15:39

Maja:

Nou, kan wel merken dat mjet er weer is, lekker lange verhalen ;~)) , maar Willem, van jouw verhalen ook genoten hoor!! En niet in het minst van alle mooie foto's!!
    En wat een verschil met t weer hier, brrr, nog steeds koud en wit.

Jullie alvast een héééle mooie jaarwisseling, waar dan ook in Afrika, we nemen er eentje op jullie!! Tot in t nieuwe jaar!

Liefs, x

• 30 December 2010 - 22:46

Wim Driessen:

Ik ga Oud en Nieuw vieren in Wateringse Veld, Nederland, maar dat klinkt lang niet zo spannend en exotisch als Oud en Nieuw in Eldoret, Kenya...
    Ik blijf ook aankomend jaar jullie berichten volgen, succes met de verdere route, en proost op 2011!!

Ciao, Wim.

• 31 December 2010 - 19:21

Mary:

31 dec.2010
    tis vandaag de laatste dag van dit jaar en heel erg mistig, denk dat we het magische vuurwerk niet goed kunnen zien, maar misschien wel met een verrekijker.......er wordt hier al veel geknald in Bottendaal. Warm aankleden, 0 c, en dan op de fiets door de sneeuw naar de Vlietberg.
    Oud en nieuwjaar vieren bij John en Monique en daarna bij Fred.

Mariet en Willem Happy Newyear !!! 1
    xxxxxxxxx

• 31 December 2010 - 19:25

Mary:

..... lekkere oliebollen eten van John ! Dat moeten jullie nou wel missen !!!
    ....en de champagne ...

Namibia

25 Februari 2011

Kaapstad
jet en willem

Wij zijn jet en willem. we vertrekken 1 oktober 2010 met onze toyota landcruiser richting zuid afrika. al jaren gaan we ieder jaar naar tanzania en kenya om de taal swahili te oefenen. Willem geeft les aan nederlandse studenten die uitgezonden worden naar oost afrika. Dus voor ons altijd van belang om de taal te blijven oefenen. Nu hebben we een antal jaren geleden bedacht dat het wel eens leuk is om de weg er naar toe via het land te ervaren. daarvoor moest wel eerst het rijbewijs worden gehaald. Willem slaagde meteen en de voorbereidingen begonnen. jet moest eerst nog warm lopen, maar ook zij haalde uiteindelijk haar rijbewijs dankzij een een goede vriendin die instructeur is. Nu kon het echt gaan beginnen. De HJ 60 werd gekocht en de voorpret kon beginnen

Actief sinds 13 Juli 2010