Aksum - Reisverslag uit Aksum, Ethiopië van jet en willem - WaarBenJij.nu Aksum - Reisverslag uit Aksum, Ethiopië van jet en willem - WaarBenJij.nu

Aksum

Door: jetenwillem

Blijf op de hoogte en volg jet en willem

24 November 2010 | Ethiopië, Aksum

De slechtste weg van Afrika,dat staat in verschillende reisgidsen die ik meegenomen heb.De twee duitse motorrijders en ik wagen het er toch op, de weg van Gonder naar Axem. De rest van overlanders niet, die zijn weer terug naar Gonder.
Vroeg vertrekken we en wat schept onze verbazing, de weg is net helemaal onder handen genomen. Ik kan mij wel goed voorstellen hoe het geweest moet zijn want ook in goede staat is deze weg duizelingwekkend. Inmense afgronden en prachtige natuur.
Later wordt de weg weer slechter maar gelukkig goed te doen met mijn auto tot ik plots een kloink hoor! Na een grondige inspectie blijkt er een kapotte stabilisatiestaaf te zijn. Met de nodige zenuwen rijdt ik door naar Axum en kom daar helemaal onder het zweet en bestoft aan. Overigens houden sommige kinderen er een vreemde hobby op na, namelijk het gooien van stenen naar je auto!
Aksem is echter een heerlijk rustig dorp, fijne temperatuur en vriendelijke mensen. En ook zowaar vol historie. Het leuke is dat ik eigenlijk niets van Ethiopie wist en van de ene culturele verbazing inn de andere val. Zo is Axem vlak na de geboorte van Cristus een zeer rijke beschaving geweest, zijn hier inmense obelisken en ligt hier ook nog een zeer belangrijkse bijbelse amulet. Tenminste dat beweren ze.
Vanmorgen is de garage langs geweest en die hebben vrij eenvoudig de reparatie uitgevoerd en ook nog even de vetpunten ingesmeerd. De toyota kan er weer tegenaan. Overigens had hij er op 4500 meter heeel veeel moeite mee. En niet normaal hoeveel zwarte rook er uit de auto komt! Daar verbazen zelfs de afrikanen zich over.
Ik heb wat foto's geplaatst, ik zit hier in een internetcafe waar de verbinding best wel redelijk is.Verder alles prima, lekker goedkoop hier en ik voel me gezond.
Iedereen bedankt voor de felicitatie's. Ik heb ook wat foto's toegevoegd bij het vorige reisverslag. Morgen ga ik richting Mekele, daar zijn de Rock-Churches van Tigrai. Ik twijfel nog of ik naar Mount Era Ale wil, dat schijnt heel mooi te zijn maar het is daar wel 50 graden en het is een lang stuk rijden. Overigens werkt dat 'Tracks4Africa' als een trein, best apart om in de Middle of |Nowhere een belgische vrouwenstem te horen met als mededeling: en dan nu de volgende afslag rechts!

  • 24 November 2010 - 13:35

    Patricia:

    Ha Willem, fijn weer iets van je te horen uit een heel bijzonder land. En...maak het niet al te dol!
    Veel liefs.

  • 24 November 2010 - 21:26

    Uncle TomTom:

    Goeie verhalen! Mij lijkt Ethipie super! Maareuhhh uitzetten dat Tracks4Africa''!
    Kan toch niet, met uncle tom tom door afrika?
    Gewoon weer met de fiets naar het hoggar en autorijdend door Afrika zonder rijbewijs!

    ;o)

    Gr Jochem

  • 25 November 2010 - 01:04

    Godfried:

    Hallo Willem,
    van harte nog met je verjaardag daar in de diepte. Heb je nog een biertje kunnen drinken? Mooie foto's van Ethiopië, ziet er fraai uit. De auto is sterk als een paard, grappig dat je met Tom rijdt. Het wordt hier alweer winter brrrr!
    Heel veel plezier en mooie tijden!

  • 27 November 2010 - 15:17

    Vincent En Karin:

    Ha Willem,

    Goed om te horen dat je in Aksum bent aanbeland! Wij zijn inmiddels in Addis, vanavond aan de bitterballen in Wims Holland House...

    Groetjes,
    Karin en Vincent

  • 28 November 2010 - 21:12

    Mariet:

    net willem eff aan de foon gehad. Alles is goed met hem en hij ziet erg veel mooie dingen. De zuto doet het weer goed en hij is langzaam onderweg naar het zuiden. als hij weer internet heeft dan zal hij weer een verhaal plaatsen. Ondertussen tel ik de dagen af dat we weer samen zijn.

  • 29 November 2010 - 20:42

    Anita:

    hey willem
    alles goed daar ?
    hier is het vandaag gaan sneeuwen..
    en erg koud.. brrr.
    verder gaat het best goed. gelukkig met jikke nu ook.
    heel veel plezier daar en ik stuur snel weer een berichie..
    gr anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Aksum

Nederland Zuid-Afrika Over Land

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2011

Nederland

18 Maart 2011

Kaapstad

11 Maart 2011

Laatste week gaat in

25 Februari 2011

Namibia

25 Februari 2011

Kaapstad
jet en willem

Wij zijn jet en willem. we vertrekken 1 oktober 2010 met onze toyota landcruiser richting zuid afrika. al jaren gaan we ieder jaar naar tanzania en kenya om de taal swahili te oefenen. Willem geeft les aan nederlandse studenten die uitgezonden worden naar oost afrika. Dus voor ons altijd van belang om de taal te blijven oefenen. Nu hebben we een antal jaren geleden bedacht dat het wel eens leuk is om de weg er naar toe via het land te ervaren. daarvoor moest wel eerst het rijbewijs worden gehaald. Willem slaagde meteen en de voorbereidingen begonnen. jet moest eerst nog warm lopen, maar ook zij haalde uiteindelijk haar rijbewijs dankzij een een goede vriendin die instructeur is. Nu kon het echt gaan beginnen. De HJ 60 werd gekocht en de voorpret kon beginnen

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 100137

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 01 Maart 2017

Van Walvisbaai naar Dar es Salaam met de HJ60

01 Oktober 2010 - 31 Maart 2011

Nederland Zuid-Afrika Over Land

Landen bezocht: