Naar Soedan ! - Reisverslag uit Aswan, Egypte van jet en willem - WaarBenJij.nu Naar Soedan ! - Reisverslag uit Aswan, Egypte van jet en willem - WaarBenJij.nu

Naar Soedan !

Door: jetenwillem

Blijf op de hoogte en volg jet en willem

07 November 2010 | Egypte, Aswan

Mr. Salah, iedereen hier is afhankelijk van hem. Hij runt de enige boot die van Egypte naar Soedan gaat via het gootste stuwmeer ter wereld. Zijn oordeel valt: "All cars can go!" Erg fijn, de volgende boot over een week gaat niet vanwege het offerfeest en de volgende twee boten zijn wat auto's betreft vol! En mijn visum is nog een paar dagen geldig.
Het is hier een opeenhoping van land-rovers, cruisers en zelfs een grote overland truck met 2 nederlanders en hun drie kinderen.
Maar we zijn allemaal blij want we kunnen naar Soedan morgen, inshala.
Twee dagen geleden emotioneel afscheid genomen van Mariet maar ze komt voor de kerst alweer deze kant op en ik heb hier natuurlijk erg veel aanspraak met reizigers die net als ik ook richting Zuiden gaan.
To be continued

• 07 November 2010 - 21:16

Patricia:

Ha Willem,
    Kreeg net verslag van Mariet. Hoop van harte dat het lukt morgen met een veilige overtocht.
    Hierbij over het (belangrijkste) Islamitische offerfeest: In het Arabisch heet het Offerfeest Id al-Adha en ook Aid al Kabir, en in het Turks heet het Kurban Bayrami.
    Met het vieren van dit feest herinnert men zich dat Ibrahiem (Abraham) gevraagd werd om zijn zoon Ismaël te offeren aan Allah. In de Koran staat het verhaal dat Allah vroeg aan Ibrahiem om zijn zoon Ismaël te offeren om te laten zien dat hij trouw en gelovig was. Toen Ibrahiem zijn zoon met een mes wilde doodsteken, kwam er een engel die zei dat een schaap de plaats van Ismaël mocht innemen.
    Dus op de eerste dag van het Offerfeest slacht iedere moslim die er geld voor heeft een schaap, of geit, koe, os, buffel of kameel. Dit gebeurt meestal in het dorp waar de man geboren is. Het vlees wordt in drie stukken verdeeld. Een deel is voor de familie, een deel is voor de buren of vrienden en een deel is voor de armen.
    Liefs, alles normaal hier.

• 08 November 2010 - 23:01

Mariet:

en dan hier een berichtje van jet die inmiddels al weer 3 dagen in het koude natte nederland zit. Ik mis willem vreselijk, maar dat was te verwachten. We hebben tot nu toe gelukkig regelmatig contact en ik weet dat willem met heel veel leuke mensen onderweg is naar het zuiden, dus zorgen hoef ik me gelukkig niet te maken. Ik ben deels ook jaloers omdat hij een hele mooie reis gaat maken waar ik 7 weken geen deel van zal zijn. Maar 23 december ben ik weer van de partij en daar mag ik ook blij mee zijn.
    Het thuisfront vangt me goed op en heel veel mensen hebben mee gelezen op onze site ook al hebben ze geen reactie geplaatst en dat is fijn. iedereen is geinteresseerd on onze reis en tot nu toe worden mensen nog niet moe van mijn verhalen :)
    Dank jullie wel voor alle lieve steun tot nu toe.

liefs mjet

• 09 November 2010 - 20:41

Yvon:

Hoi,

Heerlijk om te lezen allemaal. Krijg je het tenminste een beetje warm van. Alhier ontzettend druk met de bouw en verhuizing. Maar alles gaat tot nu toe voorspoedig. Heel veel plezier in Sudan en hou je haaks zo zonder vrouw.

Liefs Yvon

• 11 November 2010 - 14:00

Harry En Jan:

Hoy Willem, leuk om zo tussen de verhuisstress door van jullie belevenissen te lezen. Hier alles ok ook al stormt het buiten.

• 11 November 2010 - 14:08

Harry En Jan:

En het is geen zandstorm!!!

• 13 November 2010 - 08:33

Jos:

Ha die Willem en Jet,
    Met veel plezier heb ik jullie verslagen gelezen. Het begint te kriebelen als ik lees wat jullie allemaal meemaken. Super!
    Je collega's van Club Soda mogen vanavond spelen in Arnhem, Musis Sacrum. Ook Leuk! Daar doen wij het mee....
    Ik zie je volgende verslag weer graag voorbij komen.
    Groetjes,

Namibia

25 Februari 2011

Kaapstad
jet en willem

Wij zijn jet en willem. we vertrekken 1 oktober 2010 met onze toyota landcruiser richting zuid afrika. al jaren gaan we ieder jaar naar tanzania en kenya om de taal swahili te oefenen. Willem geeft les aan nederlandse studenten die uitgezonden worden naar oost afrika. Dus voor ons altijd van belang om de taal te blijven oefenen. Nu hebben we een antal jaren geleden bedacht dat het wel eens leuk is om de weg er naar toe via het land te ervaren. daarvoor moest wel eerst het rijbewijs worden gehaald. Willem slaagde meteen en de voorbereidingen begonnen. jet moest eerst nog warm lopen, maar ook zij haalde uiteindelijk haar rijbewijs dankzij een een goede vriendin die instructeur is. Nu kon het echt gaan beginnen. De HJ 60 werd gekocht en de voorpret kon beginnen

Actief sinds 13 Juli 2010